Luksustur i Fjeldet

Fra telt til terrasse

Man skal ofte kigge længe efter de gode sider, ved den forbandede virus der har huseret vores verden i knap 2 år. Men en sjælden gang imellem, skaber den et lille bitte lyspunkt og en åbning man ellers ikke havde troet skulle komme. Det var tilfældet i år. To Grønlandsture fik jeg aflyst i 2020 pga ud/indrejse forbud forudsaget af corona. Derfor var det næsten ikke til at bære, da det så ud til at det igen skulle blive tilfældet i år. Blandt andet fordi det Grønlandske styre krævede en adresse, på hvor man skulle opholde sig, og de ikke mente at fjeldet ved Camp North var en gyldig adresse. Heldigvis var Getawaytours hurtige og skarpe, og rykkede os fra Camp North, til deres ny opførte Lodge ved Erfalik elven. Lodgen er noget HELT andet, end den, ellers super fine teltlejr vi kender fra Camp North. Stor, rummelig - helt nybygget, med fede bade, toiletter og kanon soveforhold. Kokkene kan lave aftenenes menu på et stort gaskomfur fra øverste hylde, og man kan spise aftensmaden på lodgens terrasse, med udsigt over fjorden.

Foto: Getawaytours

Sommer sne

I alle de år som Getaway Tours har arrangeret ture til Grønland, har de aldrig nogensinde oplevet det som vi gjorde i år. Da vi ankom til Lodgen, midt om natten, sneede det... I juli måned... Helt uhørt ifølge de lokale, og de berettede om et unaturligt koldt forår, med frostgrader der strakte sig langt ind i "sommer" månederne. Det meget kolde forår, havde desværre også haft en indflydelse på opgangen af fjeldørred. Dem der sidenhen besøgte Lodgen, mente at sæsonen var 3-4 uger forskudt. Det tegnede til at vi havde en hård uge foran os.

Vejrskifte og søfisk

Heldigvis var det kun første nat, at vi skulle trækkes med sne og så meget kulde. Allerede næste morgen brød solen igennem, og gav noget tiltrængt varme. Morgensolen varmer terrassen, mens vi spændt hopper i vores waders og pakker taskerne til dagens fiskeri. De få timers søvn er for længst glemt, og fisk iveren strømmer igennem vores kroppe. Fra lodgen vandrer vi små 5 min, inden vi smider første hold, på den båd der skal sejle os op gennem en længere sø, hvor vores rejse til fjeldet starter. Men fiskelysten bliver for stor - 2 af drengene var tidligt oppe den morgen, og havde allerede landet en god portion fisk hver. Derfor begynder folk ivrigt at fiske, mens vi gør båden klar til vores første sejlads op gennem søen.

Blanke, farvede og alt der imellem

De første fluer var knap landet i "Boat pool" førend den første fisk strammede op. Hidsige, tunge ryk vidnede om en fin fisk. Kort tid efter var flere fisk blevet landet, og det var tydeligt at se, at netop her; på det første stykke inden fiskene trak videre op, var der fisk i helt forskellige stadier. Fra de helt nystegne fjeldørred, med lysegrønne rygge og blanke bredsider. Overi de helt farvede fisk i grønne og orange nuancer - og selvfølgelig alt derimellem.

Homepool eller fjeldet?

Efter små 10 minutters sejlads blev folk smidt af i toppen af søen. Her løb den, via en smal strøm sammen med den næste sø. En sø hvor en del af os, skulle ende med, at bruge en del tid. Søen hvor strømmen løb fra, blev hurtigt døbt homepool, da vi her oplevede massive mængder fisk, trækkende mod selve elven - som vi ikke engang var kommet til endnu. Fiskeriet i sø 2 (Homepool) var super spændende, for sådan nogle danskere som os. Det mindede nemlig enormt meget om vores danske kystfiskeri efter havørred. Man går på sandbund, og kaster udover en dybere kant. Herude kunne der være enorme mængder fisk, og det skete et par gange, at man kunne få dobbelt hug med en god kammerat - helt magisk.

Foto: Max Bartholin

Vandreturen værd

En del blev hængende i søen den første dag. De mange hugvillige fisk gjorde det da også svært, at vende blikket mod bjerget. Men jeg vidste, at det var der - lige på den anden side, at Erfalik elven startede sine smukke snoninger, og der ville jeg kunne dyrke sightfishing, i en lav hurtigstrømmende elv. Noget jeg havde drømt om i lang tid. Selvom de første kilometer virkede som en ørken vandring, og det hurtigt var tydeligt, at det kolde forår havde forsinket opgangen betragteligt, så ville jeg længere og længere op. se hvordan elven så ud, hvilke pools der var, og hvordan de eventuelt kunne fiskes.Foto: Getaway tours

Skumpoolen

Et par kilometer oppe af elven - hvor flere var faldet fra på vej op, faldt jeg over den. Drømmepoolen. Lav, med god fart og godt med fisk. Faktisk var det den første pool vi fandt, hvor der rent faktisk stod nogen fisk. Her var til gengæld mange. Jeg var alene da jeg kom til denne pool. De sidste der var med helt oppe var stoppet et stykke længere nede, på nær én der var fortsat endnu længere op. Da jeg så mængden af fisk, besluttede jeg at sende dronen op, inden jeg begyndte mit fiskeri. Noget der skulle vise sig, at være en god ide. Indenfor 1,5-2 timer landede jeg mange fine fisk - alle på en stor orange Eriksen foam skater. Heldigvis fik dronen filmet et take eller to, ellers tvivler jeg på at nogen havde troet mig.

Se alle fluerne her

Friske fisk hver dag

Søfiskeriet forblev stabilt ugen igennem, og hver dag kom der nye fisk længere oppe i systemet. Fiskeriet var udfordrende, men enormt spændende - og meget intenst når man knækkede koden. Man skulle gå forsigtigt til de pools der holdt fisk, hvile dem, og tænke over sit fiskeri. Meget ligesom når man fiskede laks. Variation i fluevalg og indtagning kunne også have en stor indflydelse på succes, og det at man ikke bare kranede store fisk, gjorde at man satte pris på hver eneste man fik - så fantastisk.

Adspredelse ved Lodgen

Ved lavvande, bød fjorden lige ved siden af lodgen på et kanon sjovt fiskeri om aftenen. Og da det aldrig bliver mørkt i juli på Grønland, kunne man hurtigt blive grebet af stemningen. Bevæbnet med lette spinnestænger, og små blink havde vi i perioder et helt magisk torskefiskeri med fisk mellem 1 og 4 kg. Fisk der gerne hentede dit blink lige under overfladen, for derefter at hamre mod bunden i tunge og vilde rusk. Udover at være en sjov adspredelse til ørredfiskeri, blev det også en fantastisk tilføjelse til middagsbordet.

Skal du med ?

Alt er praktisk talt allerede udsolgt i 2022 - faktisk har vi kun 3 pladser tilbage i skrivende stund. Så hvis du går med en drøm i maven om hårdt fightende fjeldørred - og endda i en størrelse de færreste kan forestille sig, så tag med os til Camp North næste år! Camp North er den legendariske telt camp, med den endnu mere legendariske snit størrelse på fiskene. Både Mathias og Christian skal med - så vi garanterer hyggen er i topsædet!

Du vil måske også kunne lide