25 År i Lære + det Løse

For 2 år siden fyldte Go-Fishing 25 år ,og ved samme lejlighed havde vores grand old man Jens Staal 25 års jubilæum.

Nu er det så huset første lærling Claus Eriksen der følgere i sin gamle læremesters fodspor, og kan prale af 25 år hos Go-Fishing.

Der er jo løbet megen vand gennem de dansker åer de sidste 25 år - Vi har bedt Claus om lige at fortælle hvordan det hele startede:

1. august 1990 var en stor dag for mig. Da startede jeg nemlig som lærling i Go-Fishing. Lidt af en våd drøm for en 18 årig knægt som mig der udelukkende tænkte på at fiske. Jo mere desto bedre. Selv sprut og damer fyldte i forhold til mine jævnaldrende kammerater forbavsende lidt i mit liv. Jeg ville hellere fiske .

Så da chancen for også at få min uddannelse til at gå i fisk bød sig, var jeg ikke et sekund i tvivl. Men historien med mig og fiskegrejsbranchen starter længe før. Nærmere bestemt i 7. klasse ( dengang jeg fiskede 7 dage i ugen) hvor vi skulle på lejerskole.
Sammen med et par af klassens fiskekammerater foreslog jeg tilfældigt, at Finland da ville være et interessant land at besøge.
Hvordan vi fik resten af klassen med på den ide, er mig stadig en gåde, men det lykkedes. Problemet var blot, at en hel 7. klasse til Finland var dyrt. Noget over standard lejerskole budget anno 1986.. Løsningen blev, at hele klassen fik en uges fri til at drage ud i samfundet og skaffe penge til fælleskassen (gad nok vide om den var gået indenfor den nye skolereform i dag..).
Nogle ordnede have, andre gik med aviser jeg fik en uges betalt arbejde i Ækvator Sport - stedet hvor mange fynboerne købte deres fiskegrej dengang.

Ækvator Sport på Nyborgvej - her startede min grejhandler karriere.

Her arbejdede mine helte: Erik Kyrping, Jens Staal, Ole Jessen, Michael Bech Hansen mfl.
Det var som at være bolddreng for landsholdet, og jeg var grædefærdig fredag morgen da en fantastisk uge lakkede mod enden, og skolen atter truede.
Men sidst på dagen lysnede det. Preben Pedersen (den nu afdøde ejer af Ækvator Sport) havde åbenbart været tilfreds med indsatsen.
Han tilbød mig et job som bydreng efterfølgende - jeg var lykkelig.

Jeg har mødt mange rigtig dygtige fluekastere gennem tiden, men ingen kan efter min mening lære fra sig og få fluekast til at ligne en leg som min gamle læremester Erik Kyrping.
I 25 år har jeg øvet mig i at kaste med flue ligeså godt som ham - mon ikke jeg er ved at være halvvejs...

Den lønnede praktikuge i 7. klasse formede resten af mit liv.
Jeg fik foden indenfor i en grejbutik, og jeg er aldrig kommet ud igen.
Måske derfor er jeg en meget stor tilhænger af skolepraktik....! (vi kom for øvrigt til Finland - og alle klassens drenge havde en skøn tid med at fiske gedder og aborre. Pigerne var vist mindre imponeret af "de 1000 søers land")..

Hver eneste eftermiddag i butikken var en fest. Jeg sugede til mig af indput fra min kollegaer og alle kunderne. Mine helte var gode til at tage sig af mig, og de inviterede mig gerne med.
Erik Kyrping havde ofte fri om tirsdagen, og så gik turen til Æbelø. En dag kom invitationen til at komme med. Eneste problem var, at tirsdag jo er en skoledag. Min mor sagde nej - far var mere forstående. Resultatet blev, at jeg fangede 2 havørreder på Æbelø den følgende tirsdag....!
Jens Staal tog mig med til Gudenåen ved Uldum efter stalling. På egen hånd fangede jeg mange stallinger og gokkede 2 omkring de 40 cm som jeg ville vise min far.
Da Jens hørte det, spurgte han noget stramt, om han måtte tage et billede af dem mens de lå i græsset.? Han havde nemlig aldrig set en død stalling før....UPS..

Jeg lærte meget af mine helte hver eneste dag, og jeg har ALDRIG gokket en stalling efterfølgende...!
Efter et par år i Ækvator Sport hørte jeg pludselig på vandrørene, at flere af mine helte ville satse deres sparepenge, og starte for sig selv sammen med en for mig ukendt fyr der hed Søren Eich.
Den vogn måtte jeg simpelthen med på...

Søren Eich - et af de vigtigste mennesker i mit liv. Søren har jeg lært så meget af. Desværre døde han i 2020 i en alt for tidlig alder

Det tog lidt tid, men jeg fik da samlet mod til mig og spurgt om de evt. også skulle have tømt skraldespande i den nye butik.
Atter engang var jeg heldig, og således tømte jeg Go-Fishing's første skraldespande efter skoletid en måned før forretningen åbnede i Brogade, Odense C. foråret 1988.
I den nyåbnede butik mødte jeg et nyt ansigt: Ove Larsen. Hvor mine andre kollegaer var de dygtigste fiskere jeg kendte, så var Ove den dygtigste købmand jeg havde mødt.
Via ham fandt jeg interesse for den del af grejbranchen også. Ove lærte mig meget. Det handler ikke bare om at sælge en fiskekrog. Det handler om at sælge den rigtige. I den gode kvalitet. Den kunden vil have. Den som fanger de fleste fisk. Den kan man sælge - de andre kroge er ligegyldige.
Derefter handler det i høj grad om at købe den rigtige krog ind på de bedste betingelser. "Du arbejder for at sælge, men du lever af at købe" lærte han mig.

Avisartikel fra Odense Posten 1988. "Et langdistance ekspeditionssystem" var åbenbart datidens bedste ord for postordre salg

Da 10 klasse lakkede mod enden var min fremtid klar. Jeg skulle være købmand - og der skulle handles med fiskegrej.
Ove og de andre tilbød mig heldigvis en læreplads, men først måtte jeg et år på handelsskolen, og så er vi tilbage ved datoen d. 1. august 1990 hvor jeg mødte op med vandkæmmet hår og ny skjorte til start på læretiden.

De følgende 25 år er bare fløjet af sted, og mine Go-Fishing højdepunkterne har været talrige. Nogle af dem kunne være: - Min første succes med kystflue - 2 flotte efterårs havørreder fra Æbelø - jeg gik på vandet hjem

- Da Allan Zeuthen ringede til en meget ung Claus Eriksen og spurgte om han ville være fast kystflue skribent på Fiskeavisen Til Fiskeavisen skrev jeg de første af mange artikler om kystfluefiskeri..

- Opstart af flere butikker - den første i Haderslev

. - Da Søren Eich vores hovedaktionær satsede en del og satte mig i chefens stol.

Chefens stol...? -

- At se ens kystflue ideer såsom Polar Magnus - Fyggi - Skumfidusen - Flatwing - The real Børsteorm og Pattegrisen og alle mulige varianter af samme blive store hit hos mange kystfluefiskere landet over..

- De første år som skribent på Fiske Feber sammen med Thomas Søbirk - Morten Øland og flere andre super dygtige ildsjæle - dengang vi virkelig læste og lærte af hvad der stod i fiskebladende

Nogle af de gamle artikler fra Fiske-Feber kan du finde i vores blogarkiv her på siden.

- Mit livs kystflueørred på 7,6 kg. fra Bo-Bakker på Helnæs. Fanget en tidlig marts morgen inden arbejde på en Real Børsteorm flue.

- Da vi tog beslutningen om at flytte hele butikken fra charmerende men håbløse placering i Brogade til den nuværende adresse på Dalumvej, Odense

-De gode penge vi har sponsoreret til Vandpleje Fyn - bl.a. som undskyldning for at jeg ikke selv gider lægge gydegrus ud. at jeg ikke selv gider lægge gydegrus ud.

- At sammen med Getaway tours udforske det fantastiske bonefish fiskeri på Bahamas, og efterfælgende udvikle det helt rigtig rejsekoncept for eventyrlystende danske salftvands fluefiskere

- Købmandens vendepunkt fra solidt overskud i 2006 til solidt og skræmmende underskud i 2009 - hvilket medførte en periode hvor der skulle tages drastiske ubehagelige beslutninger og nattesøvnen ikke var for god - til nu tilsyneladende atter økonomisk stabilitet

- Da vi vandt kampen om de mange ørredgarn i Odense Fjord. 3 års kamp skulle der til for at få ændret garnreglerne i Odense Fjord til noget mere rimeligt.

- Havørredens Hemmeligheder filmene. Samarbejdet med den bedste havørredfisker Thomas Hansen og ditto fotograf Niels Vestergaard.

- Skabelsen af Seatrout Open en sen aften sammen med Søren Eich og 2 flakse Amarone vin i 2002

.. Allerstærkest står dog den enorme mængde af fantastiske oplevelser jeg har haft med alle jer glade kunder i butikken.

Der er ikke gået en eneste dag i de 25 år uden jeg har hørt sjove, spændende, imponerende, tvivlsomme, tankevækkende og lærerige fiskehistorier fra jer.

TUSIND TAK for dem alle.

Uden kunder ingen butik, og uden butik kan man ikke leje købmand. Alle i herlige kunder er de vigtigst i hele denne historie..

Det samme kan jeg sige til mine suveræne kollegaer gennem tiderne. Jeg kan med 100 % sikkerhed sige at jeg har været en del af Danmarks bedste team i 25 år - TUSIND TAK for det - jeg er dybt taknemmelig.

Verdens bedste kollegaer. Her fanget mandag morgen lige inden åbningstiden...

I dag lære jeg stadig nyt hverdag og tømmer også stadig skraldespande - og jeg elsker det. For som en klog mand engang sagde til mig:

Gør din hobby til dit arbejde - så har du ikke en eneste arbejdsdag mere resten af dit liv

Den læresætning har jeg ved jeres hjælp ført ud i livet -